6 visdārgākās katastrofas vēsturē

Katastrofu finansiālās izmaksas nevar izmērīt, ja ņem vērā cilvēku dzīvību, kas tiek zaudēta vai izpostīta. Mēs arī nevaram aprēķināt katastrofas sekas nākamajām paaudzēm. BP naftas noplūdes izraisītie bojājumi 2010. gadā netiks aprēķināti, kamēr tās ietekmi uz kopienām, cilvēkiem un savvaļas dzīvniekiem netiks izpētītas ilgtermiņā. Nogrimušais “Titāniks” varētu būt viena no slavenākajām katastrofām vēsturē, bet ar zaudējumiem vien 7 miljonu ASV dolāru apmērā, tā ne tuvu nav dārgākajām katastrofām mangel på penge.

1. Černobiļas AES katastrofa

1986. gada 26. aprīlī pasaule piedzīvoja visdārgāko nelaimes gadījumu un lielāko sociālekonomisko katastrofu miera laikmetā. Gandrīz 50 procenti Ukrainas teritorijas bija kaut kādā veidā piesārņota. Vairāk nekā 200 000 cilvēkiem bija jāevakuējas un jāpārceļas, bet katastrofa tieši skāra 1,7 miljonus cilvēku. Černobiļai piedēvēto nāves gadījumu skaits, tostarp cilvēki, kas gāja bojā no vēža pēc gadiem vēlāk, tiek lēsts 125 000. Tiek lēsts, ka kopējās izmaksas, tostarp tīrīšana, upuru pārvietošana un kompensācijas, ir apmēram 200 miljardi ASV dolāru. Nelaimes gadījums tika oficiāli attiecināts uz spēkstaciju operatoriem, kuri pārkāpa stacijas procedūras un nezināja drošības prasības.

2. Kosmosa kuģis “Columbia”

Kosmosa kuģis “Columbia” bija pirmais NASA orbītas flotes kosmosa kuģis. Tas avarēja, atkārtoti ielidojot Teksasā 2003. gada 1. februārī, jo sešpadsmit dienas agrāk tika atklāts caurums vienā no spārniem. Sākotnējās transporta izmaksas bija 2 miljardi ASV dolāru 1978. gadā. Izmeklēšanai tika iztērēti vēl 500 miljoni ASV dolāru, tādējādi padarot to par visdārgāko gaisa kuģa negadījumu izmeklēšanu vēsturē. Gruvešu meklēšana un atjaunošana vien izmaksāja 300 miljonus ASV dolāru. Saskaņā ar Amerikas Aeronautikas un astronautikas institūta datiem, kopējās nelaimes gadījuma izmaksas, neietverot kosmosa kuģa nomaiņu, sasniedza 13 miljardus ASV dolāru.

3. “Prestige” naftas noplūde

2002. gada 13. novembrī naftas tankkuģis “Prestige” pārvadāja 77 000 tonnas mazuta, kad kāda no tās divpadsmit tvertnēm uzsprāga vētras laikā Galisijā, Spānijā. Baidoties, ka kuģis nogrims, kapteinis pieprasīja palīdzību no spāņu glābšanas darbiniekiem, cerot, ka viņi uzņems kuģi ostā. Bet spiediens no vietējām varas iestādēm lika kapteinim novirzīt kuģi prom no krasta. Kapteinis centās saņemt palīdzību no Francijas un Portugāles varas iestādēm, taču viņi arī lika vilkt kuģi prom no saviem krastiem. Pēc tam tankkuģis pārlūza uz pusēm un izlaida jūrā divdesmit miljonus galonu naftas. Saskaņā ar Pontevedra Economist Board ziņojumu, kopējā tīrīšanas cena ir 12 miljardi ASV dolāru.

4. “Challenger” eksplozija

Gaisa kuģis “Challenger” uzsprāga 73 sekundes pēc pacelšanās 1986. gada 28. janvārī brāķēta O-gredzena dēļ. Tam neizdevās noblīvēt vienu no pintēm, ļaujot izbēgt spiediena gāzei. Tas savukārt lika ārējai tvertnei izgāzt lielu daudzumu šķidrā ūdeņraža, izraisot masveida eksploziju. Kosmosa kuģa aizvietošanas izmaksas vien bija 2 miljardi ASV dolāru. Izmeklēšanas, problēmu korekcijas un zaudēto iekārtu nomaiņas izmaksas radīja kopējo zaudējumu apmēru līdz 5,6 miljardiem ASV dolāru.

5. “Piper Alpha” sabrukšana

“Piper Alpha” bija Ziemeļjūras naftas ieguves platforma, kuru pārvalda Occidental Petroleum Ltd. Platforma sāka ražošanu 1976. gadā un vienlaikus bija vienīgā lielākā naftas ražotāja pasaulē, izspiežot 317 000 barelu dienā. 1988.gada 6.jūlijā, veicot ikdienas apkopi, tehniķi nojauca un pārbaudīja drošības vārstus, kas bija svarīgi, lai novērstu šķidro gāzu bīstamu uzkrāšanos. Kad viens šāds vārsts tika ignorēts, tika radīts sākumposms pasaules visdārgākās naftas ieguves platformas avārijai. Dažu stundu laikā 300 pēdu platformu pārņēma liesmas, līdz tā sabruka un nogalināja 167 darbiniekus, tādējādi radot zaudējumus par 3,4 miljardiem dolāru billige lån rki ingen hindring.

6. “Exxon Valdez” naftas noplūde

Šī naftas noplūde nebija liela salīdzinājumā ar pasaules lielākajām naftas noplūdēm, taču tā izmaksāja dārgi saistībā ar tās atrašanās vietu, kas bija Prinča Viljama šaurums, kas ir pieejams tikai ar helikopteru un laivu. 1989. gada 24. martā izplūda 10,8 miljoni galonu naftas, kad kuģa kapteinis Džozefs Hazelvuds atstāja kontroli un kuģis ietriecās rifos. Tīrīšana “Exxon” izmaksāja 2,5 miljardus ASV dolāru.